2010-07-07

Sönderstressad.

Är det bara jag som blir sönderstressad av sommaren?

Det finns en läkare/professor som pratar om stress på morgonnyheterna på tv4. Jag tror han är någon slags "stressdoktor", och pratar givetvis mycket om detta....

Häromdagen tog han upp detta med semester och hur mycket folk vill "hinna med". Han menar på att semster just är "semester" - man ska koppla av och bli fri från alla måsten. Men gör verkligen folk det när dom stressar iväg med barnen till alla tusen stränder, åker till Öland, Gotland, Turkiet och Liseberg? Det plockas i trädgården, det ska solas, det ska köpas pool och det ska köpas studsmatta.

Lugnet då? Och den vanliga frågan "vad ska ni göra på semestern"? Och svarar man då INTE att "vi ska åka jorden runt och besöka varenda jävla plats, käka massor av glass och springa på utflykter varje dag" - då tittar folk förvånade på en...Klart man måste ÅKA nånstans på sin semster! Eller...?

Min man har ingen semester och Nemo går på dagis nästan hela sommaren.
Skumt va? Men jag är inte upprörd över det. Tvärttom. Då slipper jag höra från alla att "klart ni måste åka på SEMESTER"!
*******************************

Jag blir stressad vid jul och på sommaren. Jag påverkas av omgivningen, av samhället. Jag påverkas och känner faktiskt för att be alla stressade människor att flytta på sej...

När jag lämnat Nemo på dagis, vill jag bara vara ifred. Orkar varken med ungar eller folk som stressar ner till stranden med femton picknickkorgar och plånboken full av stålar...För det kostar att ha "semester" - om man nu ska ha den sortens semster som alla verkar ha - åka bort. Hyra stuga eller ta med sej sina ungar till Liseberg, Ölands djurpark och Astrid Lindgrens värld. Det kostar - och det kan kosta mycket....Men det har vi väl råd med???

Allt är så glatt, så falskt. Precis som vid jul. Då stressas det med julklappar, gran, julmat, bak och städning.

"Så glatt, så falskt" - det kanske är äkta glädje att sommaren har kommit - jag vet att man blir gladare på sommaren (jag oxå), men jag känner av samma stress som vid jul....Och då försvinner lite av glädjen.
****************************

Nemo behöver gå till dagis - för att inte brytas av rutiner. Vi har en lugnare Nemo här hemma just nu. Mindre utbrott, mer sömn. Jag tänker inte bryta dom rutinerna, bara för att det "råkar vara semester". Och eftersom jag själv faktiskt är sjukskriven, så behöver jag "lugnet" - jag behöver verkligen få andas ut, få tillbaka mina krafter...
*************************

Ha det gott i solen, i värmen - och glöm inte bort att njuta....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar