2011-02-14

Alla hjärtans dag.....

...önskar jag alla idag. Och vad kan väl passa bättre än denna dikt:


En tacksam tanke.

"Just den här morgonen kommer jag att le
när jag ser ditt ansikte, och skratta,
även om jag råkar känna mig trött och sur.

Just den här morgonen får du själv välja precis
vad du vill ha på dig, och jag kommer att
berömma dig och säga att du ser fantastisk ut.

Just den här dagen kommer jag att strunta
i tvätten, och istället tillbringa extra
lång tid i parken med dig.

Just den här morgonen kommer jag även att
strunta i disken och låta dig lära mig
hur man sätter ihop det där svåra nya
pusslet du har fått.

Just den här eftermiddagen kommer jag
att dra ut telefonjacket och låta bli
att sätta mig framför datorn
och istället vara ute med dig och
blåsa såpbubblor.

Just denna eftermiddag kommer jag inte att
skrika på dig en enda gång, inte ens
muttra irriterat när du gnäller och tjatar
om glass, och om glassbilen kommer förbi
får du välja en hel låda av din
älsklingssort.

Just denna eftermiddag ska jag inte oroa
mig för vad du ska bli när du blir stor
eller ha dåligt samvete för att jag på
något sätt inte är tillräcklig som förälder.

Just denna kväll ska jag hålla om dig
länge och berätta en saga om hur
du föddes och hur mycket jag
älskar dig.

Just denna kväll ska jag låta dig
plaska vilt i badet och inte bli
sur för att hela huset blir
blött.

Just denna kväll ska du få vara uppe så
länge du vill, och jag ska hjälpa dig
att räkna alla stjärnorna på himlen.

Just denna kväll ska jag ligga bredvid dig
när du somnar, så länge du vill och
strunta i om jag missar mitt favoritprogram
på tv.

Just denna sena kväll ska jag stryka dig
över håret och bara vara tacksam för
att jag fått den största gåvan av dem alla,
dig.

Jag ska ägna en tanke till alla
mammor och pappor som söker sina
försvunna barn.
Mammor och pappor som så orättvist
mist sina.

Och mammor och pappor som är på
sjukhus där de ser sina barn kämpa,
medan de själva håller på att gå
sönder av hopplöshet och förtvivlan.

Och när jag kysser dig godnatt ska jag
krama dig lite hårdare, lite längre.
Då ska jag tacka alla högre makter
för dig och inte be om någonting annat -
utan ännu en ny dag."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar