2010-11-03

Sockerberoende.

Vissa hävdar att man inte kan bli sockerberoende. Vissa hävdar även att sockret inte påverkar människan. Min mamma är ett exempel (läs nu detta inlägg lilla mamma!).

Jag har ett enormt sockerbehov. Jag får samma abstinens som när jag rökte och snusade. Och ska jag sluta med socker, så behöver jag sluta helt och tvärt, och inte ens unna mej på helgerna.

Jag försökte för ett par månader sedan. Vi skulle ha kalas hos min mamma helgen efter och jag bestämde mej för att bara dricka kaffe och njuta av mammas goda mat - inte kakorna!

Mammas kommentar blev denna: " Men ska du inte smaka NÅGOT av kakorna - jag har ju bakat dom för DIN skull"!
Säger man verkligen så till någon som försöker bli av med sitt beroende? Nej blir mitt svar...
Om en person ska sluta röka, inte fan säger man så här då: "Men ska du inte ens röka EN cigarett? Jag har ju köpt cigaretter för DIN skull"!
Då kontrar min mamma med att "det är farligare med cigaretter än socker"! NEJ! Av socker blir man fet och av fetma dör man! Det är just därför det är så upplyst om fetma och om bukfettet (som är det farligaste).

Det finns dom som är feta som mår skitbra. Deras värden är på topp och inget är fel.
Det finns dom som rökt i 40 år och aldrig haft vare sej problem med lungorna eller annat.
Fine!

Jag har vräkt i mej socker sedan jag var liten - och jag har varit underviktig tills jag passerade 30 år. Men kroppen förändras. Och väljer jag att fortsätta med sockret så kanske jag har "tur" att aldrig bli överviktigt , men varför ta risken?
Jag började röka när jag var 13 år och slutade för 5 år sedan, och hade jag fortsatt så hade jag kanske aldrig fått KOL (en lungsjukdom), men varför ta den risken?

Idag vaknade jag med en enorm ångest över allt onyttigt som jag vräkt i mej den sista tiden...Jag bestämde mej för att detta får bli den första dagen då jag börjar med mitt nya sockerfria liv. Jag har abstinens just nu, men får äta frukt som tröst. Och nötter.

För det finns faktiskt sånt som är gott och nyttigt oxå! I går kväll åt jag te x fruktsallad, med vispgrädde...Vispgrädden hade jag kanske kunnat undvika, eftersom jag fortfarande behöver gå ner ett par kilo, men gott var det...




3 kommentarer:

  1. Klockrent! Sitter där själv har övervikt som säkert är till tillföljd av socker i mängder alltid hela tiden, ja gravkilorna hade nog varit borta om jag inte vräkt i mig hysteriskt. Vi får kämpa ihop! Nu har jag några dagars abstines framför mig dock.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Klart vi ska kämpa Carola! Nötter och tandkräm är bra mot abstinens har jag hört. Kram på dej.

    SvaraRadera