2010-03-14

Planering!

Att planera är A och O för ett
fungerande liv - åtminstonde för mej. Det värsta jag vet är när folk bestämmer något "bara så där" och jag inte är förberedd. Jag blir galen.

Idag blev det en sån dag - ingen planering, ingen ordning och reda.

Min mormor fyller 86 år - vi skulle dit och äta middag idag. I en veckas tid har jag då vetat att vi skulle dit idag och vi skulle vara där klockan 14.00....Planering ni vet ;)

När jag vaknade i morse, så hade jag bestämt exakt hur min dag skulle se ut. Bl a skulle Nemo hinna sova middag (något som är viktigt för att dagen ska fungera för hela familjen).

Klockan blev 11.30 och Nemo skulle precis sova en stund, när min morbror ringde. Och ett sådant samtal vill man defintivit INTE ha om man vill planera sitt liv - det lovar jag.

"Vi har lite andra planer", började han samtalet med.
"Vi tänkte ta med er på resturang istället - och tiden blir klockan 13.00".

Jag började bli jävligt sur.....
*Vi har aldrig tagit med Nemo till en resturang förut, och vi kan inte fixa barnvakt på 1 timme.
*Nemo skulle inte hinna sova, därför att det tar en stund att åka till det stället dit vi skulle äta.
*Det skulle innebära att Nemo skulle vara hopplöst jobbig och att istället för att få sitta ner och äta, så skulle vi få springa med kniv och gaffel och jaga honom över hela resturangen!

Pust. Men skam den som ger sej. Vi insåg att det skulle bli en utmaning och vi tog den.

Hur det gick? Kanon! Faktiskt. Jag trodde det skulle gå käpprätt åt helvete, men Nemo var superlugn. Efter 2 timmars ätande på resturang, åkte vi iväg till mormor och fikade - han var lika lugn där.

Men egentligen handlar det inte om att INTE kunna ta med sej ungar på resturang. Det handlar om planering. Min ångest, min oro, mitt funktionshinder gör det omöjligt för mej att kunna leva ett normalt liv utan planering. Mitt liv fungerar inte om jag inte är förberedd.

Nu gick det - trots allt väldigt bra. Lite Judas Priest i bilen på högsta volym, en glad 15 årig tjej i baksätet, en trevlig man och en söt Nemo - tja - det funkar :)Men nu är det slut på överaskningar. Nästa gång blir det nej.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar