2011-01-23

Utförsäkrad.

Jag blir utförsäkrad i maj - och jag förstår inte hur f-kassan tänker...Eller ska man skylla på regeringen?
Dom har haft flera år på sig att ge mej en chans till arbetsträning. Flera år - då jag faktiskt tror mej ha klarat av ett par timmars arbetsträning varje dag...Då hade både jag och f-kassan kunnat göra en utvärdering på min arbetsförmåga. Nu blir jag utförsäkrad - och då har dom inte ens provat om jag klarar av att arbeta! Hur tänker dom då? Eller hur fan tänker Moderaterna som bestämt dom nya reglerna för oss sjukskrivna?

Jag hoppas och tror mej klara av att börja arbetsträna. Men att bli utkastad från systemet - bara sådär - det gör mej mörkrädd! Finns det ingen trygghet längre?

Dessutom har det ju blivit hårdare krav från f-kassan - vilket är både på gott och ont. Det finns säkert rötägg som utnyttjar systemet - men det är "vi" som verkligen behöver eventuellt sjukbidrag - som drabbas...

Egentligen kallar jag mej inte "sjuk". Jag har ADHD - det är ingen sjukdom. Däremot lider jag av svår panikångest i stressade situationer - och där behöver jag hjälp.
ADHD innebär ju iof oxå att man har svårt för vissa saker - det är ju ett funktionshinder, och jag behöver hjälp även där (te x att inte ge mej en arbetsträning där det är för mycket höga ljud och där det är stressigt...)
Tar dom hänsyn till mitt funktionshinder? När man läser tidningarna så kör ju f-kassan över folk som blivit utförsäkrade - men ska man tro på allt vad tidningar skriver?

Japp - tankarna snurrar.

Jag har fått i uppdrag att arbeta med avslappning hos min psykolog. Och att "bara" tänka negativa tankar ca 30 minuter om dagen...Just nu tänker jag negativa tankar 5 timmar om dagen! Helt sjukt. Jag målar allt i svart.

Livet är ju ganska roligt egentligen - så varför kan jag inte tänka positivt om min arbetsträning? Kanske är det rädslan? Rädslan att inte kunna fungera ute i samhället - som alla andra? Jag VILL ju fungera! Jag VILL ju kunna arbeta och göra "rätt" för mej! Så vad är det egentligen som kan gå fel?
Mycket kan gå fel. Har man ADHD och allt vad det innebär så kan jävligt mycket gå fel....Hela min familj kan splittras för att f-kassan väljer något som jag inte klarar av...
Jag är rädd.




2 kommentarer:

  1. Jag är iofs inte sjukskriven, men jag tycker att jag har fått MER hjälp genom AF rehab sen moderaterna tog över. Men jag vet inte, kanske är det JAG som har tjötat såjävla mycket att få komma ut på arbetsträning det har hänt något? Hmm, jag hoppas att det löser sig, va på din handläggare på AF om du har någon (eller gå dit o prata med någon) och säg att du vill arbetsträna ..försöka iallafall. Och hur det funkar med pengar o så där för din del när du ev blir utförsäkrad...det kan ju vara så att det löser sig, om du säger att du verkligen VILL prova o arbetsträna, så kanske du visserligen inte är sjukskriven längre men att du iallafall kan få socialbidrag eller något från AF. det finns nåt som heter OSA, iallafall här i Köping (borde väl finnas i hela sverige) som man kan få om man har varit borta från arbetslivet länge..Börja "tjöta" redan nu så kanske det hinner lösa sig tills (om) du blir utförsäkrad...fast du kanske redan har varit på dom som faen..vad vet jag... :D Men iallafall, lycka till!! KRAAAAM

    SvaraRadera
  2. Tack för din omtanke. Kram bästa du!

    SvaraRadera