2011-01-29

Nappkrig

Nepp - här blir det aldrig något nappkrig, blöjkrig eller annat "uppfostringskrig" - jag VET nämligen att Nemo aldrig lär använda vare sig blöja eller napp när han börjar skolan - så varför kriga?

Jag beslutade mej för att Nemo skulle sluta med napp dagtid - häromdagen. Anledningen var att han helt enkelt ville ha napp på vägs till dagis en morgon - i 10 minusgrader! Jag vägrade. Och eftersom han var sur hela vägen och jag inte gav med mig så tänkte jag "att varför inte helt enkelt spinna vidare på idèn om att bara använda napp när man ska sova??"

Jag hämtade han på dagis och han frågade inte ens efter nappen. När vi kom hem däremot och han ville kolla på film tillsammans med sin snuttefilt - så fattades ju nappen....Men jag lyckades lirka med honom och tillslut var nappen glömd.fighting smileys

"Utan-nappen-på-dagen-romantiken" tog tyvärr slut häromdagen...Den varade i 2 dagar. Nu är vi tillbaka i det vanliga nappträsket igen. Visst är det för jävligt? För visst fan borde jag vara hårdare mot ungen och låta han skrika sig blå efter nappen??? Tycker ni säkert....Men där skiljer jag mig nog från andra hysteriska föräldrar - tror jag.

"Hysteriska föräldrar" = föräldrar som känner panik därför att ungen börjar bli stoooor.

Men är Nemo verkligen stor? 3 år och 3 månader. Han har levt sitt liv i 3 år. JAG har tvingat på honom nappen - och gjort det till ett beroende hos honom - är det då rätt av mej att tvinga honom att sluta med den?

Jag brukar jämföra nappen hos ett barn med en cigarett hos en vuxen.
Brukar vi rycka bort cigaretterna från en vuxen person som är beroende - och tvinga personen att genast sluta?
Nepp. Vi gör inte så. Vi låter personen själv få välja och om det är vi själva som röker så går vi oftast till apoteket och får avvänjningstabletter/plåster som ska lindra beroendet.

Varför ens tänka tanken att ha ett "nappkrig"??? Tids nog känner dom själva att dom är för stora för napp och dom vill därför sluta. Om inte annat så lär dom ju få höra det på dagis av dom äldre barnen och då kanske det inte är lika kul längre...

Jag tycker många föräldrar är för hårda. Alldeles för hårda. Det är era val - men kom inte och tryck på mej att följa era spår - det gör jag nämligen inte. Däremot skulle jag vilja att det var lättare att avvänja Nemo vid blöja och napp. Mycket lättare.

Men kriga? Nepp. Det tänker jag inte göra. Min 12 åringa dotter hade napp tills hon nästan skulle fylla 5 år - det har blivit unge av henne oxålove smileys . Idag går hon i 5:an och har varken blöja eller napp!

Eller - trodde ni det förresten?free smileys


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar