2011-01-27

Klänning på pojkar?

Ja, det kan man ju fråga sej.....DiLeva har ju klänning och han är rätt cool i det. Men ärligt talat - jag skulle aldrig klä Nemo i klänning.

Jag följer denna blogg:http://anaiah.blogg.se/ , och råkade rulla ner några inlägg och läste att hennes pojk fått en klänningsmiley icons ..
Nu läste jag inte inlägget så noga, och vet därför inte om pojken har bett om klänning - men har han INTE det så förstår jag faktiskt inte alls varför man frivilligt går och köper en klänning till sin pojk...?

Förra gången jag var på loppis så hittade jag en ursöt väska till Nemo. En rosa tusenfoting var påsydd på ryggsäcken och fötterna hängde liksom utanför - hur cool som helst! Att den gick i rosa och lila bekymrade inte mej - däremot min man....Vad hade han då sagt om jag kommit hem med en klänning till Nemo????

Han älskar iallafall ryggsäcken och har den till dagis varenda dag. Ingen frågar och ingen tycker det är konstigt. Däremot när jag klädde Nemo i strumpbyxor reagerade dom andra barnen, och anledningen att jag klädde honom i det beror på att långkalsonger inte finns med FOT. Och jag tyckte det var bekvämare med fot. Han var ungefär 2 år när han hade strumpbyxor och jag tänkte verkligen inte på att han kunde bli "mobbad" - men det blev hansmileys ...Retad kanske är ett bättre ord.

Givetvis skulle jag agerat - det förstår jag nu. Jag skulle sagt till dagispersonalen - istället lät jag honom bara använda strumpbyxor ett par gånger och sen gömde jag undan dom...För inte vill jag att Nemo blir retad!

Det är svårt det där med könsroller. Vem bestämmer egentligen vad en pojke bör ha på sig? Är det fel att klä sin pojk i klänning?
Och OM pojken ber om att få ha på sig klänning - vad säger man som förälder då? Förmodligen såhär:
"Men lilla gubben då - det är ju bara flickor som har klänningar. Du är ju en POOOOOJK!"

Eller hur?

För visst reagerade jag när jag läste om Anaiah och hennes klänningsköp. JAG hade aldrig gjort det, men det är ju en jävla tur att vi är olika!

Däremot köper jag gärna en rosa tröja till Nemo..Så egentligen: varför går gränsen vid just en klänning? Kanske för att det faktiskt SER "tjejigare" ut? Eller?

Intressant diskussion är det iallafall och en tjej som ofta tar upp ämnet i sin blogg är Lady Dahmer. Här finns hennes blogg:
http://ladydahmer.se/

Väl mött.


1 kommentar:

  1. Min son har mycket kläder i rosa, rött och lila dock inga med blommor och fjärilar på. Hans favvo färg är lila och rosa(säkert påverkad av mig då det är mina favoritfärger)och får han välja saker själv så blir det i dessa färger. Foppa tofflor=rosa, gympaväska+handduk=rosa.Han vill även spara håret långt(för att kunna headbanga;-))och har fortfarande blöja, snuttefilt och en gose-elefant på natten. Han sa häromdan att "rosa är en tjejfärg men visst kan jag oxå ha det"? Självklart!! Vem bryr sig?!! Fast låta Love ha klänning på sig, där går nog min gräns iaf! Låt Nemo få vara barn och klä sig hur han vill och suga på nappen tills han är redo att sluta!!

    SvaraRadera