2010-10-19

Beroende.

Det finns många människor som hamnat snett - både med funktionshinder och utan funktionshinder. Statistik visar att dom med funktionshinder oftast löper större risk att hamna snett, te x i missbruk och kriminalitet.

När jag säger att jag aldrig testat droger - blir jag nästan inte trodd....Många med te x ADHD självmedicinerar - det har aldrig intresserat mej. Varför?

I mitt fall handlar det mycket om kontroll. Jag måste ha kontroll över mitt liv. Tappar jag kontrollen - då tappar jag oxå mej själv.
Mitt "rus" har jag hittat på andra sätt. Tex genom att shoppa. Och mitt beroende av shopping har varit så stort att jag en gång stal en plånbok på ett solarium (det hände för ungefär 9 år sedan), och jag åkte fast av polisen.
Jag blev häktad - släppt efter flera timmar. Efter den händelsen lovade jag mej själv att aldrig mer stjäla - och jag har inte gjort om det.

Händelsen satt djupa spår i mej och jag mår dåligt än idag - och det är få som vet om det(förutom nu då...).

Jag har hamnat hos kronofogden 2 gånger - av rent slarv. Jag har struntat i räkningar - jag har "valt" att shoppa istället. Hyran har jag däremot aldrig slarvat med - och det handlar nog oxå om kontroll....

Att ha ett shoppingsmissbruk kan - många gånger - ställa till det lika illa som att ha ett drogmissbruk. Skillnaden är kanske att man dras till liknande om man har ett drogmissbruk.....

Jag har istället sökt upp människor som kan rädda min ekonomi. Män - som är skötsamma - som "tar hand om min trasiga ekonomi", som kan rädda mej från träsket. Och jag har lyckats.
Jag har dessutom blivit kär i dom personerna - (så det handlar inte om att utnyttja någon...).

Jag har lyckats bli fri från mina skulder - och även om jag fortfarande har ett sug efter att shoppa så gör jag det numera med måtta. Tror jag....Men jag shoppar aldrig "fritt" längre. Jag kan inte gå på stan med full plånbok, som dom flesta kvinnor gör. Jag kan inte - mitt beroende är alldeles för nära till hands för att jag ska våga utsätta mej för det.

Många tycker säkert det låter hemskt...För mej är det inte hemskt. Jag har gjort ett val, och jag är glad att jag kan få överlämna min ekonomi till någon som kan hantera det. Och jag tror att min man är ganska glad över det oxå.....thescubasite.com
****************************

Andra beroende som jag har haft och har fortfarande(till viss del) är ju mitt sockerberoende. Jag fullkomligt vräker i mej allt som innehåller socker. Min pojk på 13 har en tendens att hamna där oxå....Tyvärr. Det finns inget som är bra med socker - men det finns nog heller inget som är så njutningsfullt som socker.

Varför hamnar vi med ADHD lättare i beroenden än andra? Jag har en egen teori och den är att vi med ADHD oftast gör allt så överdrivet! Vi kan inget göra "lagom". Allt är 100 % eller inget. Klart som fasen att vi tillslut hamnar i något som man blir beroende av.

Forskare pratar om att vårat belöningssystem inte fungerar som det ska....Och det kan nog oxå stämma.
Och det är väl därför vi behöver en extra dos av seratonin.

Jag har blivit lugnare ju äldre jag blivit - ändå har jag ångest inför att bli äldre...Jag vill stanna här - jag mår bra här. Tyvärr ska vi alla dö en gångScuba Siteoch det gör mej vettskrämd....

3 kommentarer:

  1. Känner igen mig i det du skriver.Kram <3

    SvaraRadera
  2. Hej. Hittade hit från Familjeliv. Jag har själv adhd och känner så igen mig i det du skriver. Jag har inte fastnat i varken drog- eller alkoholmissbruket men SOCKRET. Det är djävulens påfund det. Godis varje dag och om jag inte har något godis eller pengar att köpa så gör jag chokladsmet.

    Finns på http://lejisi.se

    SvaraRadera
  3. ´Mallan: kram på dej.
    Ylva: kul att du hittade hit. Hoppas du stannar kvar.

    SvaraRadera