2010-10-30

Att skylla på sitt funktionshinder.

Är det okej att ursäkta sitt dåliga uppförande med att "han/hon har ju ADHD"? Nej, givetvis inte.

Jag märker att det ibland är "populärt" att skylla över allt på bokstaven, och att man - som förälder - struntar i att istället ta en konflikt. Trist, tycker jag.

Jag kan förstå om man i vissa lägen inte orkar - barn och ungdomar med ADHD är jävligt påfrestande, men att - till andra människor - skylla på ett funktionshinder, tycker jag är fel.

Sen finns det vissa saker man inte klarar av - och då får man hitta verktyg till detta. Om min pojk har svårt att sitta still i klassrummet te x, då ger det inte honom rätten att störa andra (givetvis), då kanske man får hitta en lösning på det problemet, genom att han te x får gå ut och "rasta av" sej en stund.

Jag kan förstå att omgivningen reagerar negativt, när det "daltas" med oss. Jag förstår och jag tycker det är fel. Dalta inte - ge oss verktyg istället, så att vi fixar våran vardag. Och ryt till om vi bete`r oss på ett sätt som inte är acceptabelt.

2 kommentarer:

  1. mycke bra skrivet...att få en diagnos hjälper en mycke själv o förstå sig på varför man beter sig på ett visst sätt osv.Även om samhället lätt placerar in en i ett fack och tycker man är knäpp.Jag tycker du är stark kvinna som vågar beskriva det en del kanske skäms för,men varför skämmas man är som man är helt unik...Fortsätt skriva...kram mia

    SvaraRadera
  2. Tack Mia <3 Jag ska fortsätta skriva :) Kram.

    SvaraRadera