2010-10-20

Ovanliga människor.

"Ovanliga människor söker jag.
Människor som har korta jeanskjolar mitt i
vintern,
klipper håret i läckra frisyrer.
Som högt säger vad de tycker trots att det
inte passar.
Människor som lever ut sina lustar och
sina begär,
provar lite här och lite där.
Målar köket svart bara för att det regnade
ute den dagen,
målar sovrummet rutigt och sen ringer
för att berätta om sin psykedeliska kick.
Som inte har körkort vare sej till väg eller
kök.
Som dricker vin långt in på nätterna,
men inte fattar varför huvudvärken
aldrig släpper.
Vars familjeproblem är både besvärliga
och pinsamma,
som har gått i terapi och alltid
försöker få andra att börja.
Vars kärleksliv är en ständig
katastrof
och som gärna skrattar högt
på bussen.

Ovanliga människor söker jag,
människor lika ensamma och vanliga
som jag".


Solfan!

"Jag hatar när solen skiner
för då får man sneda blickar om man inte
drar upp persiennerna
och inte får man stanna inne för att
dammsuga
eller läsa en bok i sängen till klockan
tolv,
gå omkring i sliten skitig morgonrock
som luktar mögel
och inte får man vara blek
eller ha håriga ben under knäna
svarta skuggor i armhålorna,
alla rynkar på näsan om man svarar
i telefonen
för då är man hemma
och ute skiner solfan,
man ska ha femtioelva fräknar på
näsan
inte skyddsglasögon
varm mjölkchoklad med grädde är
ute,
vattenkannan jobbar på övertid
och inte får man titta på video
jobba med budgeten
sitta på badrumsgolvet för där är det
svalt,
utan ut ska man
för att konfronteras med perfekt
solbrännor
som går hand i hand.

Jag har anmält mej till en kurs
i regndans."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar