2010-10-28

Boktips!

Jag älskar att läsa. Besöker biblioteket flera gånger i månaden, och känslan av att bara gå runt och traska på ett bibliotek - är underbart.

Just nu tänker jag rekommendera speciellt EN bra bok som är alldeles nyutkommen:

"ADHD - att leva utan bromsar" av Martin L. Kutscher.

Den riktar sej till föräldrar och lärare som har barn/jobbar med barn, som har ADHD. Man får massvis med olika råd och verktyg hur man ska fixa sin vardag med dessa barn. Författaren går på djupet i hur barn och ungdomar fungerar i sin ADHD - vad som händer i hjärnan o s v.

Ett måste att läsa denna alltså. Även för dom som aldrig kommit i närheten av ADHD - alla bör läsa den. Eller köpa den - eftersom man säkert borde gå tillbaka i boken när det kör ihop sej i praktiken...

Läser dessutom:

"Huvudvärk" av Kajsa Wallenius. Även om jag tror att optikern hittat lösningen på mitt huvudvärsproblem, så är det ändå intressant att läsa om detta fenomen.

"Varför frågar ingen oss?" av Annika Andersson, Vanja Heed och Ann-Christine Larsson.
Om långtidssjukskrivning och vägen tillbaka till arbetslivet.
Handlar just om detta, och dom har intervjuat kvinnor som varit långtidssjukskrivna pga utmattningsdepression och annat. Verkar hur bra som helst!

"Jag är inte galen" (En bok om panikångest) av Anna Lithander.Handlar om panikångest och vad som händer i hjärnan och kroppen när man får det. Jag lider ju av det, så den blir nog intressant att läsa.

Så - besök biblioteket redan idag - det finns massor av intressant läsning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar