2010-12-14

Dag 16 - Om jag fick leva om mitt liv

Jag har bytt ut detta ämne mot (som det var innan) "Min första kyss". Jag minns nämligen inte min första kyss och tycker att ämnet är ointressant.

Det finns en poet som skrivit en dikt som heter "Om jag fick leva om mitt liv". Jag ska se om jag hittar dikten, så ska jag skriva in den här.

Det är väl många gånger man tänker att "varför utbildade jag mej inte till det istället för det jag har nu" osv....Jag har ju inte ens någon utbildning, och när jag umgås med vänner som är 10 år yngre än mej själv, så tänker jag ofta att jag hade velat vara i deras "kläder".

En vän till mej som är 23 - hon kollar just nu runt efter friskvårdsutbildningar - massage och sånt - hur underbart hade inte det varit att få öppna egen salong och massera folk!!?? Jag blir nästan lite avis....Men givetvis är jag glad för hennes skull!

Att sitta här och säga att jag minsann skulle skött skolan om jag fick börja om på ny kula - när jag har diagnos ADHD - blir lite tokigt - om resurserna såg ut som dom gjorde på 80-talet alltså. Då visste ju folk knappt vad ADHD var för något...Men OM resurserna är vad dom är idag -ja då hade jag kämpat mej blå i skolan - för att sedan kunna utbilda mej till veterinär eller något annat som har med djur att göra! Jag kanske hade öppnat ett hem för djur som blivit hemlösa - eller ett katt och hundpensionat.

Jag hade givetvis försökt hålla i stålarna bättre så att jag hade kunnat resa mer och se lite mer av världen.

Och jag hade väntat ett par år extra innan jag bestämde mej för det största beslutet någonsin: att skaffa barn...
Jag var 24 när jag fick Sandra - jag var definitivt inte mogen.
*********************************

Jag kan inte utbilda mej nu! Folk säger "men herregud - det är väl inte försent för dej!" Jo, det är försent för mej. Jag har ingen lust att bli "färdig" när jag är 45! Jag har inte heller någon motivation till att börja plugga - jag tror att jag blir trögare ju äldre jag blir...

Jag ångrar inte mina "val" här i livet. Absolut inte. Jag hade inte varit den jag är idag, om jag inte levt det livet jag har levt. Så är det.

Men man kan ju - för skojs skull - drömma om hur livet skulle sett ut om jag gjort andra "val" än dom jag gjort.....Och "val" är väl ett fel uttryck - jag har inte valt att ha ADHD. Men å andra sidan finnns det folk som har ADHD och andra funktionshidner som klarat sej jäkligt bra här i livet och fixat till sej både utbildningar och blivit kända - så det kan jag väl egentligen inte skylla på heller. Dom kanske har haft andra förutsättningar än jag?

Nåväl, nu vet ni vad min önskan hade varit om jag fick leva om mitt liv iallfall!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar