2010-12-05

Lite Poesi

Inte lätt.

"Titta mamma! En varg.
Mamma, varför är du så arg?
Där är en hare och en älg.
ÄT NU UNGE, SVÄLG!
En sked för storebror.
Ät nu , annars blir du inte stor!
Mamma se i boken, så fina djur.
En nysning och en vällingskur.
Begriper du inte, DU MÅSTE ÄTA!
Varje morgon samma träta.

Nu är klockan över sju.
Skynda på, vi måste gå till dagis nu!"
********************************************



Middag med arbetslösheten

"Arbetslösheten och ja`
firade treårsjubileum ida`.
Ensamheten var middagsgäst
som vanligt hos mig
en halvgammal femtioårstjej.

Det var fiskbullar, ägg och potatis,
ja`potatis, dem får jag ju gratis.
Ärligheten satt mittemot mig och sa:
Du har passerat "bäst före da`".

Depressionen var här
på eftermiddagsfika.
Han var deppig och nere
vi firade lika.
Det var skorpor och kex
- inte ens marmelad.
Av sådan fika
blir väl ingen glad!

Ångesten och paniken
skulle komma som vanligt i natt,
om morgondagen och framtiden
visste jag inte ett skvatt!"

*********************************

Den kroppen skulle ju ha varit min....

"Ursäkta mig?
Ja, det är dig jag talar till.
Jag tror nog det har blivit ett
misstag.

Jo, du förstår,
den där vackra kroppen
skulle ha varit min.
Den här sumosäcken är någon annans.
Ja, det är klart att jag är säker!
Jag skulle vilja byta den.
Jasså, inga byten?
Kan jag inte få lämna tillbaka den
då?

Nähä, inte det heller.
Då får jag väl gå någon
annanstans..."

*****************************************

Närhet..

"....står inte att finna i Prismas
Uppslagsbok;

Närke, närradio, närsalter...
Kanske är det så
att närhet inte finns
annat än som evig längtan,
och evig längtan
skriver man inte om i Prismas
Uppslagsbok..."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar